30.05.2023

Poznávací zájezd - Královský Londýn a Windsor

Dny plánování a chystání se chýlily ke konci a v pondělí ráno 22. 5. 2023 nastal ten nejočekávanější den, kdy se 41 žáků devátých ročníků vydalo na velkou cestu do královského Londýna. Projížděli jsme Německem, Belgií a ve Francii na nás v brzkých ranních úterních hodinách čekal trajekt, který nás převezl přes Lamanšský průliv do přístavního anglického města Dover. Autobus zaparkoval u hotelu, nasedáme na metro a odjíždíme do centra. Náš první velký den v Londýně je tu! Procházíme kolem budov parlamentu a známé věže Big Ben, abychom mohli jako první navštívit nejnavštěvovanější atrakci Británie – London Eye, které patří k největším vyhlídkovým kolům světa a nabízí nepřekonatelný výhled na panoramata hlavního města. Po krátké pauze na oběd přejíždíme k hradu Tower, prohlížíme si královské klenotnice, Bílou věž, ve které nás ohromuje výstava historie výzbroje. Úterní putování zakončujeme procházkou po mostě Tower of London. Středeční ráno nás vítá úžasným slunečným počasím. Nasedáme do autobusu a vyrážíme na výlet do malebného města Windsor, které leží v hrabství Berkshire, přibližně 30 km od Londýna. Dominantou města je hrad Windsor, který je v současnosti druhým největším a zároveň i nejstarším obývaným hradem na světě. I přesto, že kvůli rekonstrukci jsme se nemohli podívat dovnitř hradu, užili jsme si kouzelnou procházku samotným městem do studentské čtvrti Eton. Zde sídlí chlapecká internátní škola Eton College, kterou navštěvovali i princové William a Harry. Dalším zastavením, které potěšilo zejména sportovní fanoušky, byl stadion ve Wembley, který se s kapacitou devadesáti tisíc sedadel řadí mezi druhý největší stadion v Evropě. Den zakončujeme nákupy na nejznámější nákupní třídě – Oxford Street, která slouží také jako hlavní dopravní tepna londýnského obvodu. Čtvrtek je náš poslední den v Londýně. Metro nás doveze k jednomu z královských parků ve Westminsteru – St. James´s Park, přes který procházíme přímo k sídlu britského panovníka Karla III. a to je Buckinghamský palác. Od paláce přicházíme na Trafalgarské náměstí, které připomíná bitvu u Trafalgaru z roku 1805, v jehož centru stojí Nelsonův sloup. Na severní straně náměstí se nachází Národní galerie, která nás okouzluje svojí architekturou. Paní průvodkyně nás vede k nejslavnějšímu obrazu od Vincenta van Gogha s názvem Slunečnice. Po chvilce chůze se nacházíme na Leicester Square. Jedná se o náměstí, které je obklopeno množstvím kin. Ve středu náměstí se nachází malý park se sochami známých filmových postav, jako například Mary Poppins, Mr.Bean nebo medvídek Paddington. Další zastávkou je náměstí a dopravní uzel Picadilly Circus, které je zejména věhlasné pro velké neonové reklamy a sochou známou jako Eros. Čas se nám krátí a musíme se vydat směr k metru. Ale i tak se ještě po cestě zastavujeme u oficiálního sídla britského premiéra v ulici s názvem Downing Street 10, u Westminsterského opatství pořizujeme poslední společné fotky a odpočíváme na pravém anglickém trávníku. Nabíráme tak síly na dlouhou zpáteční cestu domů. Ve večerních hodinách nás opět trajekt převáží na území Francie a přes Belgii a Německo míříme směr Staré Město. Jako první bych ráda poděkovala parádní partě deváťáků, která si výlet dokázala naplno užít. Velké poděkování patří úžasné paní průvodkyni z cestovní kanceláře Veligradtour, Mileně Schneyderové, za její neskonalou trpělivost. A v neposlední řadě děkuji našemu panu řediteli Janu Zábranskému a kolegyni p. učitelce Sivákové za skvělou společnost a odvahu pustit se do tohoto velkého dobrodružství. Střípky postřehů našich úžasných žáků: -Londýn byl super z pohledu plánování (programu). Každý den jsme měli co dělat. Cesta je dlouhá, ale taky zábavná. -Byla to krásná zkušenost a nádherný zážitek a moc jsem si to užila. Viděla jsem spoustu věcí, např. Big Ben, London Eye, korunovační klenoty a spoustu dalšího. Hrozně to uteklo a už jedeme zase domů, ale už naplnění zážitky. -Celý výlet se mi moc líbil, jen mi to přišlo moc krátké. Ani se nedá říct, co bylo nejlepší, všechno bylo super a fajn. A moc se mi to líbilo. -Londýn je krásné město, které je kulturně bohaté, a nedivím se, že je tak navštěvované. Líbily se mi ty zbraně a brnění, Big Ben a Tower. Měli jsme štěstí v tom, že nám vyšlo počasí. -Dlouhá cesta, London Eye bylo nejhezčí, nejlepší byla středa, učitelé byli úžasní! -Celý týden jsme si hodně užili. Od cesty autobusem, až po navštívení všech těch zajímavých památek. Jelikož jsem fotbalovým fanouškem, užila jsem si návštěvu fotbalového stadionu. Určitě odjíždím s nově nabytými informacemi. Vendula Karafiátová