24.01.2013

Zahrada v proměnách času II.

Protože je současná školní zahrada I. stupně je v nevyhovujícím stavu, je třeba zlepšit její využití, vybudovat prostor pro získávání pracovních dovedností, pro ověřování teoretických informací z výuky. Proto jsme podali v rámci 9. výzvy revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí projekt Zahrada v proměnách času II. Dotace z výzvy finančně pokryje 1. část - vybudování školního arboreta. Na základě podnětů žáků i rodičů bude součástí arboreta i výukový koutek. Posezení mohou využívat vyučující napříč všemi předměty i při výuce „v přírodě“. Konečný vzhled vychází z představ žáků, kteří se na závěrečné podobě zahrady podíleli. Ve druhé části projektu bude následovat zoologická fáze, kdy na školní zahradě vybudujeme ještěrkoviště, hmyzí hotel, jezírko, vybavíme zahradu odpadkovými koši a pro volnočasové aktivity ohništěm. Ohniště bude mít využití v případě volnočasových aktivit, pro činnost školní družiny, pro společné činnosti třídních kolektivů, pro akce dětí a rodičů. Ve třetí části postavíme na školní zahradě výukový altán, který bude sloužit jako zastřešená venkovní učebna. Na druhou a třetí část budeme hledat finanční prostředky. V rámci projektu jsou tyto aktivity: Od podzimu do léta... V rámci této aktivity dojde k osazení naučných ploch školní zahrady. Terénní úpravy provedou rodiče žáků spolu se žáky II. stupně. Žáci I. stupně pak spolu s rodiči budou vysazovat rostliny, keře a stromy, které budou označeny informačními cedulemi. Bude nutné upravit i chodníky – zde opět využijeme rodičů, pouze zásyp chodníků kamennou drtí s hutněním zajistí profesionální firma. Stromy, keře a rostliny budou vysázeny podle toho, jak se s nimi žáci ve výuce seznamují (skupiny listnatých, jehličnany, apod.). Využijeme i stávající výsadby – na zahradě jsou ovocné stromy a keře (jabloň, meruňka, švestky, hrušeň, rybíz, angrešt,..). Budou zde vysázeny i zajímavosti, jako např. pryskyřník, čilimník atd. V průběhu celého školního roku budou žáci I. stupně dokumentovat proměnu školní zahrady. Vznikne výstava výtvarných prací žáků, žáci 5. ročníku v hodinách informatiky provedou fotodokumentaci. Ve spolupráci s Českým zahrádkářským svazem připravíme i výstavu plodů našich zahrádek – ovoce i zeleniny. Zahrada učí i léčí... Nesmíme zapomínat na léčivé schopnosti některých rostlin. V hodinách pracovních činností žáci založí bylinkovou zahrádku. Bude na ní bazalka, majoránka, meduňka, šalvěj, mateřídouška,… . Některé byliny zakoupíme, jiné využijeme z vlastních zdrojů (šalvěj lékařskou, bazalku, měsíček lékařský, mátu peprnou citronovou apod. přesadíme ze školní zahrady II. stupně). Žáci 4. ročníku vytvoří i jednoduchý herbář, v němž nebude chybět využití konkrétních bylinek. Chlapci a děvčata se naučí, kdy a jak správně bylinky sbírat i sušit. Na závěr připraví žáci 3. ročníku projektový bylinkový den s ochutnávkou různých bylinkových čajů a pokrmů připravených z bylinek. V rámci aktivity se žáci seznámí i s trvalkami – vysadí sasanky, kopretiny, kosatce,.. V hodinách prvouky se žáci učí rozpoznávat obiloviny – na jednom ze záhonů proto vysejeme pšenici, ječmen, oves. Učíme se v přírodě Součástí školní zahrady se stane i „výukový koutek“. V případě příznivého počasí zde bude probíhat výuka různých předmětů. Jedná se o prostor, ve kterém budou lavičky, pro psaní a kreslení budou mít žáci pevné podložky. Učebnou se stane celá školní zahrada – upravíme celé její prostory tak, aby byla pro žáky bezpečná. Umístíme v ní i krmítka pro ptáky. Ptáky budou žáci v zimě krmit a sledovat jejich život. [nggallery id=759]